Nagykovácsiból indultam Lecce-be, de San Cataldo lett a vége. Alapvetően ez egy 1680 km-es út lenne, de most nem annyi volt, aminek két oka van. Barátomat, útitársamat előtte felszedtem és ez alapból okozott 50 km-es kitérőt, valamint mindegyik Supercharger miatt le kellett jönni az autópályáról és pár km-et megtenni, amit maxium ugye 2x tettem meg. A végállomás azért lett San Cataldo, mert nem tudtam bemenni a leccei társasházba, ugyanis zárat cseréltek a lépcsőház ajtaján és az én kulcsomat bedobták a lépcsőházban lévő postaládámba. 🙂 Szerencse, hogy a másik lakásom kulcsa is nálam volt, így kimentünk San Cataldóba aludni.
Embertelen sok ennyit vezetni egy fenékkel, nem is ajánlom senkinek. Amellett, hogy életveszélyes nagyon-nagyon fárasztó. Amikor valaki ilyenre kényszerül, akkor bizony kell egy jó stratégia és érdemes ismerni az emberi képesség kitolásának módszereit. Első számú megoldás venni egy 50 db-os rágót és mindig rágózni vezetés közben. Szerencsére az elektromos autó megállásra kényszerít kb 200 km-enként. Egy ilyen hosszú út során legyen nálad élelmiszer és innivaló, hogy az idődet a pihenőknél/töltésnél ne ezzel vesztegesd. Amikor állsz és megteheted dőlj hátra, csukd be a szemed. Ezek a mikroalvások pihentetik az agyat, valamint rengeteg energiát adnak. Enélkül szerintem lehetetlen végig csinálni egy ekkora utat.
Benchmarking
Amikor ezt az utat egy Mercedes Benz V-Klasse-val csináltam, akkor is ennyi ideig tartott, de fáradtabban érkeztem meg, aminek oka részben a gépjárműzajok voltak és a kényelmetlenebb ülés.
Az útról és az autóról
Kezdem az üléssel, mert rengeteg kritika éri a Tesla üléseit. Sokan prémium autókkal hasonlítják össze a Tesla ülését tévesen. Ugyanis nem egy liga. Ettől függetlenül hosszú útra az ilyen típusú ülések a legjobbak. Számos luxus autóval megtettem már ezt az utat, de a Tesla volt az eddigi legkényelmesebb autóm ezen a távon. Tény, az ülés nem fog, nincs oldaltámasz, nincs lábtámasz (ez amúgy is csak rövid úton kényelemes). Az autó csendessége technológiai érdem és nem a Tesla egyedi tulajdonsága, sőt a szélzaj kicsit zavaró. Ebből a szempontból van még hova fejlődni.
Töltésről és pihenőkről
Sokkal többször kellet megállnunk, mint maga a töltés. Ennek oka, hogy nem minden töltési helyen van mosdó, így azt még előtte az autópályán vettük igénybe. Csak a móka kedvéért két ilyen alkalomkor is teszteltem másik elektromos kutat a Free to X-et. Olaszországban alapvetően törekednek arra, hogy ne kelljen appot használnod a töltéshez. Lehetőség szerint egy bankkártyával is tudj tölteni, ahogyan a normál kutakon. Ennél a kútnál töltés úgy működik, hogy rácsatlakozás előtt kiválasztod melyik oszlopról kívánsz vételezni, lehúzod a kártyád, ő befoglal 100€-t, majd a töltést követően elengedi a foglalást és levonja a valós fogyasztást. Ez az elmélet. A gyakorlat pedig az volt, hogy 12 óra múlva engedte el a 100€ foglalást és vonta le a fogyasztás összegét. Az egyik alkalommal, amikor a móka kedvéért rádugtam a töltőt 30%-on állt a Tesla. Használtuk az étterem mosdóját és vettünk egy fagyit, amit elfogyasztottunk. Ez nem volt több 10 percnél, de az autó akkumulátora már 60%-on várt minket.
Az elektromos autó akkumulátora minél üresebb annál gyorsabban tölt, majd szépen lassan beesik a töltés sebessége. Emiatt érdemes a lehető legüresebben megérkezni a töltőhöz, pl 10%-kal vagy alatta. Na én nem voltam ilyen bátor, mert 20%-os érkezésre beállítva használtam az autómat. Egyszer jól jött ez, mert kicsit gyorsabban mentem, de így is 13%-kal érkeztem meg a töltőhöz. Volt ahol pórul járhattam volna, mert eltereltek és nem tudtam volna tölteni. A legjobb stratégia, ha minden töltésnél már „b” tervet készítesz, ha az autó által meghatározott „a” terv mégse jönne be (pl.: terelés, baleset, etc).
Átlagosan egy töltőn 20-25 percet voltam. Legtöbbször 20-30% között érkeztem a kutakra és 85%-ig töltöttem. Vagyis messze nem optimálisan használtam az autót. Ha bátrabb lettem volna, szumma kb 1 órát nyerek ezen a távon. Bevallom ezek a plusz pihenő percek jól jöttek, szóval nem biztos, hogy időt nyertem volna azzal, ha az optimalizálás oltárán feláldozom a nyugalmamat.
Összefoglalva
Kellemes meglepetés volt az egész út. Nem gondoltam volna, hogy ugyanannyi idő alatt teljesítem, mint egy dízel kisbusszal. Azt tudtam, hogy a csendesebb közlekedés kisebb idegi megterhelést jelent, de nem gondoltam volna, hogy ennyivel. Otthonról 95%-kal indultam, útközben töltöttem 7 Tesla Superchargernél és két autópályás megállásnál Free to X-nél. Az utolsó töltést megspórolhattam volna, de így 80%-kal érkeztem a leccei lakásomhoz, ahonnan még 10 km-t kellett menni San Cataldó-i lakáshoz.
Ha az idő a legfontosabb faktor, akkor lehet nem érdemes letérni az autópályáról, hanem tölteni kell inkább kétszer drágábban random kutaknál. Nekem a pazarlás nem a világom, valamint a Tesla töltője Teslásként a legkényelmesebb, bár mostanra már mindegy hol töltök Olaszországban, mert több cég oszlopaival is jól boldogulok.
A fogyasztásom 1830 km-re, 370 kwh töltés volt ami ~ 20,2 kwh / 100 km volt. Meg kell jegyeznem, ez az a fogyasztás ami a kútról jött ki és nem az ami az akkumulátorból. A kettő között van kb 5%-os veszteség. A töltések során 130 kwh – 50kwh közötti sebességgel jött az amper, ahogy telítődött az akkumulátor úgy lassult be a töltés.
EV Hatereknek
Azt gondolom, hogy ez az út önmagában kivégez minden érvet az EV-k ellen. Ha találkozol ilyen emberekkel, akkor csak küldd el nekik ezt a blogbejegyzésem. Legyen a valóság erősebb a félelmeknél! 🙂