Nem vagyok „Tesla-fan”. Sőt, eddig kifejezetten szerettem a klasszikus prémium márkákat. Az elmúlt években több Mercedes és Jaguar is megfordult nálam: E Coupé, V-klasse, F-Pace és XJ. Mindegyiknek megvolt a maga varázsa — finom anyaghasználat, csendes utastér, sima rugózás, presztízs. Viszont volt valami, ami szépen lassan teljesen elvette a kedvem az egész belsőégésű prémium-világtól: a szervizköltségek és az állandó idegeskedés.
Elegem lett
Aki járt már nagy márkaszervizben garanciaidőn túl, az pontosan tudja, miről beszélek. Egy olajcsere szinte ünnepi esemény árban, egy hibás szenzor cseréje kisebb lakáshitel, és ha épp nem tudsz időpontot kapni hetekig, akkor csak nézel, mint borjú az újkapura. A Jaguar F-Pace például csodás autó volt, de szinte folyamatosan volt valami apróság, amitől az ember gyomra görcsbe rándult. És ezek nem tízezres tételek voltak…
Megfelelni, nem túlkomplikálni
Nem kerestem új autót. Egyszerűen csak elérkeztem oda, hogy azt mondtam: elegem van. Nem akarok több százezres számlákat, nem akarok órákat ülni szervizekben, nem akarok többé a klasszikus „luxusautós” játszmákban részt venni.
Elkezdtem nézegetni, mi van a piacon, ami:
- kényelmes,
- tágas,
- megbízható,
- nem fogyaszt (sokat),
- és nem kell fél évig könyörögni, hogy egy hibát kijavítsanak.
És ott volt a Tesla Model Y, azon belül is a Juniper frissítés.
A Tesla nem tökéletes – de pont elég
A Model Y-t nem azért választottam, mert ez a legjobb autó a világon. Nem is azért, mert Elon Musk az új Steve Jobs. (Mondjuk az Apple én inkább kerülöm.) Hanem azért, mert minden, amit elvárok egy autótól, azt tudja – és semmivel nem kevesebbet.
Kényelmes, tágas, gyors, csendes van benne egy elegendően jó zene. A hatótáv városban bőven elég, az otthoni töltés pedig igazi luxus: soha többé benzinkút. És a karbantartás? Gyakorlatilag nincs. Nincs olajcsere, nincs váltóhiba, nincs DPF, nincs EGR. Ha bármi történik, appon belül bejelentem, és jönnek/vihetem.
Minimalizmus, ami felszabadít
A Juniper frissítés hozott némi finomítást a beltérbe, de még mindig távol áll a fa-króm-bőr-orgia stílustól. És tudod mit? Nem hiányzik. Van benne egyfajta puritán letisztultság, ami felszabadító. Nem akar többnek látszani, mint ami. És ez most pont jól esik. Amikor először beleülsz és már tudod mennyi minden kiegészítőt árulnak hozzá, azon gondolkozol mit vennél. Csakhogy egy design nem akkor ér véget, amikor már nincs mint beletenni, hanem akkor amikor már nincs mit elvenni. Na ezt a munkát a Tesla elvégezte helyettem. 🙂
Nem érzelmi döntés volt
A vásárlás nem érzelmi döntés volt. Abban nem sok érzelem van, amikor az ember rájön: elegendő Számomra meggyőző volt a márka TCO-ja, a transzparencia, a nagy példányszám és az ebből adódó vélhetően alacsony hibaszám és árazási előny kiszálláskor. Nem akartam magamnak egy nehezen eladható örök darabot, abból már vettem eleget. Azt hiszem a jövőben nehéz helyzetben lesznek a klasszikus autógyártók, ahol a komplett infrastruktúrát az ügyfél pénztárcájára terhelik. Vélhetően hozzám hasonlóan a jövőben egyre többen fognak erre nemet mondani.
Összegzés:
Nem hiszem, hogy örökre hűséges Tesla-felhasználó leszek. De jelenleg ez az autó pont elég – sőt, néhány dologban még többet is ad, mint vártam. És ami a legfontosabb: azóta nem fáj a fejem az autó miatt.
…és ez, egy prémiumautós múlt után, nagyobb dolog, mint elsőre hinnénk.