A Cardinal nevű entitás Electra termékét a banki szférában használják páran az országban. Ilyen a Raiffeisen, Gránit Bank, és most már az MBH Bank is (amúgy az utóbbi neve olyan cédé-lemezes)
Íme a produktum leírása: https://www.cardinal.hu/termekeink/electra/
…és íme a fiatalos csapat: https://www.cardinal.hu/rolunk/
Vajon miért dönthetnek a cég mellett a bankok?
Elég ránéznünk a gyártó árbevételére és már láthatjuk is:
2022: 1.047m
2021: 1.136m
Vagyis sejthetjük, hogy ez egy banknak játékpénz, illetve amit kifizetnek ennek a cégnek.
Megjegyzem a cég tulajdonosa egy 66 éves ember. (/me 50 lesz idén) A probléma ezzel az, hogy ez látszik a terméken. Mi a bajom vele?
Nézzük az MBH Bank menütérképét!
Főmenü
Legyen az első feladatod, hogy megtekints egy elküldött megbízást! Hol keresnéd? Mire klikkelnél? Biztos? Legyen a második feladatod egy bejövő utalás megkeresése! És most mit tennél?
Információkérés
Mi a különbség egy netbank esetén az online számlatörténet és a számlatörténet között? 🙂 Mi lehet a különbség a kivonati tételek és a kereső kivonatokban menü között? Miért van külön? Melyikről tudod ráklikkelés nélkül, hogy mit csinál? Mit jelent az értesítők? Az árfolyamot miért nem látom a munkafolyamat közben pl utalásnál? Csak nem azért, mert ott lenne a fontosabb? 🙂 Az árfolyam és az árfolyam görbe miért van külön menüben? Másik kolléga csinálta és így tudták megszervezni a munkát? 😛 Mit jelentenek a további menüpontok? Ki tudod találni ráklikkelés nélkül?
Dokumentum másolatok menü
Mit jelent a 101-es szám? Mit jelent a számla ebben a kontextusban? Értesítőt: miről-kinek? Értesítő dokumentum másolat? Az mi? Össze vagyok zavarodva a menüfa okozta kontextustól! A melléklet az minek a kije? Az elektronikus melléklet menü létezése milyen új kontextust ad az előző melléklet menüpontnak? Akkor az mi, vagy ez mi? Mi az a PEK és miért kell értesítőt kapnom róla? Milyen szerződések?
Új megbízás menü
Jaj, de jó! Ezt értem, lenyitom. Na most, akkor hogyan kell utalnom? 🙂 Miért nem tudja a rendszer egy utalásról eldönteni, hogy az milyen utalás? (van rá pattern: facade) Az új megbízás ->bankszámlanyitás annak tényleg itt a helye?
Megbízások kezelése menü
Elsőnek nem értem, hogy mit kell rajtuk kezelni, hiszen van egy menü, ahol az Új megbízások születtek. Mit is csinálunk ebben a menüben? Feltöltjük az utalási listát, engedélyezzünk, jóváhagyunk. Az oké, hogy a jóváhagyás másik menüben van, de minden más minek is? Ha más rögzít és más hagy jóvá, akkor a menüpont neve a Jóváhagyás szónak kellene lennie. Ezt így nem értem és ezzel nem vagyok egyedül.
Elküldött megbízások
Elküldött megbízásokon belül van egy folyamatban lévő megbízások. 🙂 Értem a költőt, de ez akkor is vicces. Miért is van folyamatban? Még nem ment el? Nem arra az értéknapra esik? Mit keres akkor az elküldött megbízások menüben?
Új sablonok bevitele
Ennek minek külön menü? Miért nem a workflow közben lehet elmenteni a templatet és szerkeszteni? Ez így elég felesleges faszság.
Befektetések
Ezt érteni vélem, emiatt azt érzem ezt másolhatták. 🙂
Beállítások
Szerintem egyetlen félreérthetetlen menü van benne, az pedig a jelszó módosítása
Hogyan oldanám meg a feladatot?
Soha nem fejlesztettem banki rendszert és szerintem nem is fogok. Abból viszont ki tudok indulni, hogyan használhatja egy vállalkozás a banki felületet.
Munkafolymat
Napi szinten erre van szükség gyorsan, értsd belépést követően maximum a második kattintás már mutassa:
– kivonat letöltése, nyomtatása
– utalások listája (több számla esetén is akár egy fájlban) teljes információs tartalommal
– gyors utalás
– gyors lekérdezése egy bejövő tételnek
– export lehetőségek
– importlehetőségek
– gyors belépés, kevés gépeléssel (fasznak kell 7 jegyű OTP SMS-ben?)
A menüm
A munkafolyamat miatt a menü így kell, hogy kinézzen (egyenleg látszódjon mindenhol, az aktuális számláé és a vállalat szummája is, több számla esetén, ne egy kicseszett külön menüpont alatt legyen az egyenleg „elrejtve”):
ÚJ MEGBÍZÁS
— átutalás (döntse el az app, hogy ez milyen megbízás az adatok alapján, pl számlaszám)
— kötegelt utalás
— meghatalmazások / kérések
—- csoportos beszedés
—- állandó megbízás
—- inkasszó
TÖRTÉNET
— listázás (szűrhető: alszámlára, partnerre, napra, összegre, irányra /be-ki/) (exportálható több formátumban)
— kivonatok (exportálható több formátumban))
BEÁLLÍTÁSOK
— felhasználó (nekem több cégem van, pl itt ehessen beállítania default céget)
— vállalat (az adott vállalat beállításai, ami a kiválasztott entitásra vonatkozik)
— bankkártyák kezelése (limit, aktiválás, tiltás)
— partnerek kezelése
— sablonok kezelése
Minden esetben a munkafolyamatnak vezetnie kell. Olyan gyökérség ne legyen benne, hogy át kell menni egy másik menüpontba jóváhagyni, vigyen oda az aktuális oldal. A folyamat haladjon lineárisan. Minden menüpont maximum további 5 menüt rejtsen, de ha nagy a fa, akkor kevesebbet és inkább mélyebben. A fenti menü kialakítás pár perc töprengés után lett leírva. Nem szántam rá többet. Nem vagyok UX szakértő, de a szart felismerem. Az Electra szar, szakmaiatlan és dilettáns.
Utószó
Kicsit igazságtalan tőlem, hogy az MBH Bankot citáltam ide. Ma a Gránitnál akartam beállítani egy állandó megbízást és fel kellett hívnom az ügyfélszolgálatot, mert nem értettem a felületet. Íme:
Mi a gyakoriság? Biztos vagy benne? Mellette lévő select-ből nap vagy hónap választható ki. Mi lesz a rendszeres megbízási nap havi esetén? Mi történik, ha a gyakoriságot 3-ra veszem és a selectet napon hagyom?
a) három naponta küldi el a pénzt
b) naponta háromszor küldi el a pénzt
c) összesen 3 alkalommal küldi el a pénzt és leáll
Doksijukban nem találtam. Még hogy a fiatalokkal van a baj! A kedves kollégák mindjárt meghalnak vagy nyugdíjba mennek, de még nem tudtak írni egy normális UI-t.
Úgy korrekt, hogy elárulom mit jelent ez. Helyesen így kellett volna a felületen ezt megjeleníteni:
Gyakoriság:
„Minden” – „hónapban” (vagy napon)
„Minden n.-ik” – „hónapban” (vagy napon)
Ahol n = [1..30], így simán selectbe rakható.
Megérett a világ a pusztulásra! 🙂
Sirámaidból egy dolog látszik: életedben nem dolgoztál bankban. Vagy ha mégis, abból semmi jó nem származott.
Hozzászólása értékes számunkra. 🙂
Amúgy attól, hogy én hol dolgoztam vagy sem, miben fog javulni vagy romlani az Electra? A poszt egy felhasználói panasz, és nem egy banki munkatárs észrevétele.
mert a készítők („dizájnerek”?, „fejlesztők”?) nem használják a készítményeiket. ha használnák tudnák, hogy ez így nem üti meg a szintet. de nem.