Megkezdtem a bankszámla migrációt két társas vállalkozásomnál. Első körben a céges dolgozói kártyákat viszem át. Ehhez regisztráltam egy saját felhasználót és az alá a két céget. A cégekhez hozzáadtam a felhasználókat/dolgozókat, nekik is beállítottam mindent. A fő céget még nem hagyta jóvá a Wise, míg a másodikat kb félórával a regisztrációt követően.
Találtam egy jó termékismertetőt, aminek igazságtartalmát nem vizsgáltam még meg: https://martincsekzsolt.hu/wise-minden-amit-tudnod-kell/
Zsolt az oldalán azt állítja, hogy csak és kizárólag a Wise Buisness számla kevés egy magyar cégnek. A hazai szabályok miatt szükséges belföldi pénzintézetnél is bankszámla – írja Zsolt. Hivatalosan a Wise nem magyar, annak ellenére sem, hogy az MNB-nél regisztráltak. Ez az állítás nekem fura, így ennek még utána kell néznem, mert 2020 szeptemberében az alábbi hír járta be a magyar sajtót:
Történelmet írt az MNB és a TransferWise
Miért a Wise?
Meggyőző UX, API és díjak. Full saját admin, pl.: addUser-hez nem szükséges a bank engedélye, aláírások és papír halmok, valamint személyes jelenlét formájában. Nekem nem lételemem a személyes kapcsolat, sokkal jobban le lehet engem nyűgözni egy API-val. Ha valamivel, akkor azzal tudják igazán támogatni az üzletet a bankok. Kár, hogy ez nem fontos nekik.
Miért nem egy másik magyar bank?
Az elcseszett Electra terjed, mint egy vírus a hazai bankszektorban. Nem vállalható fel az a kockázat, hogy újra belefussunk. Ha már bankot váltunk, akkor előre megyünk nem hátra. 😉
Sajnos az Electra konkurencia nélkül maradva, gőggel fejleszt terméket. Így semmilyen fejlődésre nem számítok a részükről a következő években. A banki menekülőútvonal egy middleware lehetne egy saját UI és az Electra közé. Nem tudom van-e olyan bank aki ezt felvállalja. Ha minden bank Electrát fog használni, akkor a verseny kizárólag az árakról fog szólni. Ezt a versenyt Tiborc István Gránit Bankja már startból megnyerte. Nem kell nagy látnoknak lenni, hogy a következő nagy akvizíció lényegében az lesz, amikor részvénycserével a Gránit megveszi az MBH-t. Mondom lényegében, és nem kommunikáció szinten. Amit ez alatt értek, hogy egy ügyfél többet fog érni a Gránitnál, mint az MBH-nál.
Miért nem vagyok türelmes és lojális az MBH Bank felé?
Több, mint 25 éve nyitottam meg számláimat a Budapest Banknál. Mindig is türelmes voltam. Amit viszont most láttam elfogadhatatlan. Szakmai megítélésem, hogy kijavíthatatlan. Legalábbis azoknak, akik ezt összehozták. Ennek oka, hogy az a munka amit az MBH Bank elénk rakott mély hozzá nemértésről tanúskodik. Olyan mélyről, hogy annak megoldásához újra kellene születniük az azon dolgozó embereknek, hogy változás lehessen. Szemmel láthatóan nincs a csapatban egyetlen egy designer, UX-es, pszichológus (tanulás, memória) és folyamatirányításból tapasztalatot szerzett ember sem. Legalábbis olyan nincs, aki legalább minimálisan elismert ember lenne a szakmájában. Maga a szoftver üvölt annak megalkotójának a képzetlenségéről és a sötétségéről. Abban is biztos vagyok, hogy nem létezik számukra benchmarking termék, ami újabb hiba. Így önmaguk jóságát egy körbe-hátbaveregetéssel elismerik, kritikát nem fogadnak el. BTW az megvan neked kedves olvasó, hogy esélyes az, hogy ezt az elbaszott rendszert használja a fejlesztő cég vezére is, és még úgysem esik le neki, hogy szar? Gondolom Gizike szopik vele főállásban, a cég tulaja csak jóváhagy, minden mást a kollégák csinálnak, akik nem mernek szólni: A császár meztelen! Ehelyett mindenki a szép új ruháját dicséri.
Mit javaslok minden banki döntéshozónak ebben a helyzetben?
A takony cukrozva is takony marad. Szóval ebből a helyzetből nem fognak kijönni addig, amíg gőggel pótolják a szakmai hiányosságokat. Az első az „elbasztuk kérjünk segítséget!” című felismerés. Nem kell még felelőst keresni, mert az csak ront a dolgon. Elsődlegesen tessék összeírni, mit nem tudnak megcsinálni a felhasználok. Érdemes lenne nézni hőtérképpel a próbálkozásaikat. A kijavítás több lépcsőben tud csak megtörténni. Azt se egyben öntsék rá a felhasználókra, hanem folyamatos kis javítások/változások formájában.
- Funkciók neveinek újragondolása / átnevezése
- Menücsoportosítás teljes újratervezése
- Egységes átlátható design
- Fontos funkciók ne legyenek elrejtve egy: (…) jelölésű buborékablakban, ami popup nyílik meg
- Inkább semmilyen funkció ne legyen elrejtve
- Halott funkciók eltávolítsa (legalább 4 menüm van, ami semmit sem csinál)
- (…) <= a többi javaslatom 🙂
Fenébe. Azt hittem tudok írni egy jó kis listát, de nem. Jó listát egy közel tökéletes dologhoz lehetne írni, de a szarból, hogyan csináljunk Gundel Palacsinta receptjét én sem ismerem. Bocsi, én tényleg megpróbáltam! 🙂
Inkább térjünk rá az eredeti támára:
Migráció második lépése
Kihirdetni az új bankszámla-számot a partnerek felé. Monitorozni és értesíteni azokat akik a régi számlára utalnak. Integrálni az ERP-be a Wise API-t. Értesíteni a partnereket, hogy lehet nekik is el kellene gondolkodniuk a váltáson. És mindezek után hálát adni az MBH Banknak, hogy ilyen elcseszettek, ami által rákényszerítettek a váltásra és ezzel évi több millió forintot tudunk megtakarítani. Az átállás gyors lesz, de az MBH Bank által vezetett számlát csak egy hosszabb idő után fogjuk tudni bezárni, ami maximum 1 évre becsülök.
Mit nem tud a Wise?
Csoportos beszedést HUF-ra nem találtam benne, de fixme! Electrát sem tudja helyettesíteni, de ilyen igényünk nincs is! 😛